Scoala online este în continuare o utopie pentru o parte din elevii vasluieni. Conform unui studiu al World Vision România, 40% dintre copiii din mediul rural nu au participat la scoala online în prima perioadã a pandemiei, iar explicatiile sunt multiple: pe lângã imposibilitatea pentru familiile din mediul rural cu un venit mic de a asigura un dispozitiv pentru toti copiii, pentru elevii de la sate apare si provocarea unei conexiuni bune la Internet.
„Semnalul e tare prost pe aici. La scoala online am mai participat, dar nu intens pentru cã… semnalul. Dacã vreau sã vorbesc la telefon trebuie sã mã duc mai în deal, pe aici prin spatele casei, dupã ce trec de pãdure”, povesteste Georgiana (17 ani), din judetul Vaslui. Anamaria, o altã elevã, a povestit: „Ca sã pot face ore online, am stat mai mult pe la bunica, pe celãlalt deal, unde am semnal mai bun la telefon. Cu învãtatul m-am descurcat mai greu, în lipsa semnalului. Nu am putut sã fiu prezentã tot timpul la ore. Sora mea are 9 ani, nu a fãcut nicio orã online, doar lectiile pe care le fãcea cu mine sau mama”.
Peste 61% dintre cele 87 de comune din 6 judete în care activeazã World Vision România (Iasi, Vaslui, Dolj, Ialomita, Vâlcea si Cluj) au în componentã sate cu zone cu semnalul slab sau inexistent. Astfel, din cele 313 de sate în care World Vision România deruleazã proiecte si sprijinã copii din medii vulnerabile, peste 31% au zone cu semnalul slab, foarte slab si/sau inexistent: în 99 de sate din 313, utilizatorii au probleme cu semnalul. Practic, în 1 din 3 sate în care activãm existã zone cu semnal slab sau inexistent, lucru care îi afecteazã direct pe elevii care fac eforturi sã-si continue studiile. „A fost foarte grea perioada aceasta de pandemie pentru mine. Cu învãtatul în mod special. Foarte greu pentru ca nu avem internet. Fãceam temele noaptea. Eu nu am semnal aici, acasã. Uneori prind internet când stau afarã, însã noaptea mai mult. Doar cã deja e frig noaptea ca sã mai pot sta afarã. Când intru în casa nu merge”, spune Cristina (16 ani), elevã din Vaslui în cadrul programului „Vreau în clasa a noua”.
Ca sã aibã semnal la internet, multi elevi trebuie sã iasã în drum
Internetul nu lipseste cu desãvârsire în mediul rural. În aproape toate satele si comunele existã zone cu semnal la telefon si internet foarte bun, în general în jurul institutiilor publice: primãrie, scoalã. Însã cu cât de îndepãrtezi de acestea, cu atât semnalul este mai slab. Florentina are 17 ani. Ea locuieste într-un sat din judetul Vaslui si povesteste cã trebuie sã batã drum lung pentru a se conecta la Internet: „Scoala online a fost dificilã pentru cã nu am avut semnal si acces la internet foarte bun. Dar am încercat tot posibilul sã îmi fac temele si sã lucrez. De pe telefon mi-am fãcut temele. Când ies la magazin, am semnal pe stradã. Cât mergeam pânã la magazin, intram pe platforma scolii, vedeam temele si fãceam capturi de ecran. Si acasã le rezolvam si apoi ieseam iar în drum ca sã le trimit”. „La World Vision sprijinim elevii din mediul rural pentru a-si putea continua studiile. Copiii au nevoie de ajutorul nostru, însã de ajutorul nostru…împreunã. Nu putem face nimic singuri, facem întotdeauna echipã cu donatorii nostri. Si asigurarea unei conexiuni bune la Internet, si asigurarea dispozitivelor pentru scoalã online sunt realizabile doar cu ajutorul donatorilor individuali, interventiilor companiilor private si implicãrii autoritãtilor responsabile în domeniu.
Rezultatele de anul acesta ne aratã cã aceastã echipã poate face lucruri extraordinare pentru copiii care au nevoie de noi si cã doar printr-un efort comun putem sã îi admirãm pe cei peste 1.400 de copii silitori, dar din familii vulnerabile, care au putut astfel sã meargã la liceu. Peste 80% dintre ei au trecut cu succes examenul de bacalaureat si peste 260 au mers la facultate. Dintre copiii de scoalã primarã si gimnaziu sustinuti cu o masã caldã la scoalã si ajutor la teme, 88% au rãmas la scoalã, si-au continuat educatia, luând în continuare calificative «Bine» si «Foarte bine» pentru efortul lor”, a declarat Mihaela Nabãr, director executiv al World Vision România. World Vision România a donat din martie pânã în prezent peste 4.000 de tablete donate cu cartele SIM pentru Internet pentru copiii de la sate, a realizat webinarii pentru profesori pentru îmbunãtãtirea competentelor digitale, a fãcut meditatii online cu copiii, dar si consiliere psihologicã cu copiii si adultii din proiecte. Educatia digitalã este o prioritate pentru World Vision România cu mult dinaintea pandemiei, toate proiectele educationale ale fundatiei având aceastã componentã.