De puțin timp, UAT-urile au posibilitatea majorării cu până la 50% a impozitelor pe mijloace de transport, lucru care, deja, a creat tensiuni în mai multe orașe, acolo unde prevederea se va aplica. Nu este cazul municipiului Vaslui, în care municipalitatea consideră de mai mulți ani că gradul ridicat de încasare a taxelor și impozitelor locale, și nu majorarea excesivă a acestora, reprezintă cheia succesului pentru atragerea de fonduri la bugetul local pentru a continua proiectele de dezvoltare. În aceste zile, a fost pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de CL de modificare a impozitelor pe mijloace de transport decise la sfârșitul anului trecut. Departe de a aduce noi majorări, proiectul ar putea aduce chiar unele scăderi de taxe pentru posesorii de vehicule cu masa de peste 12 tone!
O modificare a Codului Fiscal adoptată de către Guvernul României la sfârșitul anului trecut posibilitatea autorităților locale de a majora cu până la 50% a impozitelor pe mijloace de transport deținute de cetățeni, asta pe lângă obligatoria majorare anuală cu rata inflației a acestor taxe. Acest lucru a creat tensiuni deja în mai multe orașe, la Galați, de exemplu, posesorii de mijloace de transport, atât persoane juridice, cât și fizice, ieșind în stradă pentru a protesta împotriva unei măsuri adoptate deja de Consiliul Local. Unii dinte cei afectați și-au exprimat chiar intenția de a-și înmatricula respectivele mijloace de transport în alte județe, acolo unde nu se fac simțite aceste majorări de impozite. Asta cu atât mai mult cu cât efectul financiar este unul destul de mare, ținând cont că, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului ori de masa autorizată a vehiculului, acest impozit poate ajunge și la 5.000 de lei pe an, la nivelul anului 2020.
Ei bine, nemulțumiții pot veni la Vaslui. Aici, politica municipalității este de a păstra la nivel minim taxele și impozitele locale, dând astfel posibilitatea fiecărui contribuabil să se achite de aceste obligații. „Astfel, am reușit să păstrăm de ani buni un nivel excelent de încasare a taxelor și impozitelor locale, constant peste 95 – 97% pe an, mult peste nivelul de încasare din cele mai multe alte orașe din țară. Acest lucru ne-a permis an de an atragerea de fonduri importante la bugetul local, și astfel am putut finanța nu doar cheltuielile de funcționare ale primăriei, cât și implementarea de proiecte care au dus la dezvoltarea orașului și la asigurarea unei vieți mai bune locuitorilor din municipiul Vaslui”, și-a sintetizat primarul Vasile Pavăl, la sfârșitul anului trecut, politica de păstrare la un nivel minim a taxelor și impozitelor locale.
Această declarație explică și proiectul de Hotărâre a CL Vaslui pus deja în dezbatere publică, cei interesaţi putând depune recomandări, sugestii și opinii cu valoare de recomandare până la data de 24.01.2021, la registratura Primăriei Municipiului Vaslui, precum și pe adresa de e-mail: pmv@primariavaslui.ro.
„Conform prevederilor Codului Fiscal, Consiliile Locale au obligația de a indexa cu rata inflației impozitele și taxele locale stabilite pe sume fixe, lucru la care am procedat prin adoptarea HCL 136 din decembrie 2020. Ulterior, au apărut noi modificări ale Codului Fiscal, între care una ce prevedea posibilitatea opțională de aplicare a unor majorări cu până la 50% ale impozitelor pe mijloacele de transport. În urma unei serioase analize, am decis să nu uzăm de această posibilitate, pentru a nu pune o presiune financiară și mai mare pe umerii contribuabililor deja puternic afectați de pandemia de SARS Cov 2, cu atât mai mult cu cât de mai mulți ani politica noastră este de păstrare a unui grad ridicat de încasare a taxelor și impozitelor locale, și nu de majorare excesivă a lor. În schimb, suntem obligați să respectăm un alt act normativ, de stabilire a impozitelor pe mijloacele de transport cu o masă autorizată de minim 12 tone, pe baza unei Directive ale Consiliului European prin care respectiva taxă se stabilește pe baza cursului valutar al Băncii Central Europene de la începutul lunii noiembrie 2020. Acest lucru va aduce modificări HCL 136/ 2020, însă, în general, în beneficiul proprietarilor de mijloace de transport, respectivul curs valutar fiind mai mic decât cel luat în considerare de noi la stabilirea taxelor și impozitelor locale pe anul 2021”, a explicat Eugen Boț, directorul economic al Primăriei municipiului Vaslui.
Concret, conform proiectului pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei municipiului Vaslui, pmv@primariavaslui.ro, pentru un mijloc de transport cu masa de cel puțin 15 tone, dar mai mică de 18 tone, impozitul pe 2021 ce ar urma să fie plătit la bugetul local al municipiului Vaslui ar urma să scadă de la 603 lei la 590 lei, în cazul vehiculelor cu axe motoare cu sistem de suspensie penumatică sau echivalente recunoscute, și de la 1.365 lei la 1.335 lei/an, pentru vehicule echipate cu alte sistemne de suspensie pentru axele motoare. La fel, în cazul camioanelor sau tirurilor cu 2 plus 1 axe, acolo unde impozitul ar urma să scadă de la 872 lei la 853 lei, în cazul vehiculelor cu axe motoare cu sistem de suspensie penumatică sau echivalente recunoscute, și de la 1.529 lei la 1.496 lei/an, pentru vehicule echipate cu alre sistemne de suspensie pentru axele motoare. Tabloul cuprinzând cotele, valorile impozabile, nivelurile impozitelor și taxelor locale, taxele speciale și amenzile care se stabilesc, se actualizează sau se ajustează, după caz, de către CL Vaslui, în limitele și în condițiile titlului IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se regăsesc în proiectul de HCL în acest sens, postat în dezbatere publică pe site-ul Primăriei municipiului Vaslui, primariavs.ro.