Timbrul de mediu, de cateva zeci sau mii de euro, intra in vigoare astazi

Timbrul de mediu, care are valori de la sub 50 de euro, pentru un autoturism nou Euro 5, la peste 2.500 de euro, pentru unul Euro 3 de 10 ani – intra in vigoare vineri, pe fondul multiplelor decizii de restituire a vechii taxe auto.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului 9/ 2013, care prevede plata unui timbru de mediu la inmatricularea masinilor, intra in vigoare vineri, noul sistem de taxare inlocuind vechea taxa auto.

Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat sa creasca fata de 2012 cu 100 de milioane de lei, daca romanii vor cumpara aceleasi tipuri de masini.

Suma care ar trebui sa ajunga la Administratia Fondului de Mediu (AFM), din incasarea timbrului de mediu pe 2012, este estimata astfel la 700 de milioane de lei.

Pe de alta parte, in urma deciziilor definitive de restituire a vechii taxe obtinute in instanta, statul va plati anul acesta o suma estimata la 400 de milioane de lei.

Administratia Fondului pentru Mediu, care primeste zilnic cereri de restituire a taxei, pe baza deciziilor definitive, atrage atentia ca solicitantii trebuie sa se adreseze administratiilor fiscale pe raza carora isi au domiciliul fiscal, pentru a-si primi mai rapid banii.

La administratia fiscala respectiva va fi platita si actuala taxa. Cei care au platit vechea taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu, in timp ce persoanele carora le-a fost restituita taxa vor plati timbrul la prima transcriere.

Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere, dar nu si in cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partaj).

Noua formula de calcul conduce la o crestere in medie de aproximativ 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si la o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru cele Euro 2, Euro 1 si non-euro.

Suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. La masinile Euro 2, Euro 1 si non-Euro, practic, se va aplica vechii taxe de mediu o cota de reducere intre 60 si 90 la suta, in timp ce in cazul autoturismelor Euro 3, Euro 4 si Euro 5, timbrul de mediu va fi calculat, in principal, in functie de emisia de CO2 trecuta in cartea de identitate a masinii, luata in calcul in intregime, fata de 30 la suta, cat avea pondere in vechea taxa.

Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2 cu tehnologii mai invechite va fi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste autovehicule au o durata scurta de functionare si, prin urmare, vor polua pentru un interval mai mic.

Taxa ramane la cote similare pentru masinie Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice nu va fi platit nimic.

Ordonanta stabileste un cuantum diferit pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele cu motorina, avand in vedere ca emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari in cazul motorinei.

Pentru automobilele cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt in medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele doua tipuri de combustibil.

Potrivit noului sistem de taxare, in cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1.500 cmc, Diesel, Euro 3, fabricat in 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelasi automobil, fabricat in 2000, cu aceeasi motorizare si nivel de poluare, dar pe benzina, timbrul va fi de 425 euro.

Pentru un Ford Fiesta, fabricat in 2003, cu nivel de poluare Euro 3 si motor de 1.400 cmc, timbrul de mediu va fi, pentru Diesel, de 823 euro, iar pentru benzina, de 933 euro.

Timbrul de mediu ajunge la 2.606 de euro in cazul unui Ford Mondeo din 2003, Euro 3, cu motor Diesel 2.000 cmc, si la 2.915 euro in varianta motorului cu benzina de 1.800 cmc.

In cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1.200 cmc pe benzina, se va plati un timbru de mediu in valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelasi tip, dar cu motorina si motor de 75 CP se va plati un timbru de 52 euro.

Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1.200 cmc, timbrul de mediu pentru benzina va fi de 60 euro, iar pentru motorina de 36 euro.

Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1.600 cmc, pe benzina, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor Diesel de 110 CP, taxa va fi in valoare de 119 euro.

De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilitati, fortelor armate, fortelor de securitate a statului, jandarmeriei, politiei, ambulantele, autovehiculele hibride si electrice, cele istorice sau destinate competitiilor sportive, precum si cele donate autoritatilor statului cu titlu gratuit.

Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobandite prin mostenire, in cazul in care aceasta a intervenit in intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, preciza ca institutiile administratiei publice vor trebui sa plateasca, in schimb, noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la aceasta taxa.

Modificarile aduse taxei auto prin introducerea timbrului de mediu, adoptat de Guvern pe 19 februarie, au fost argumentate prin faptul ca vechea formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor, continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.
Sursa: Mediafax

 

Vezi si

Profesorii vasluieni intră în grevă de avertisment: timp de două ore, nu vor intra la ore!

GREVĂ… Sindicaliștii din învățământ au anunțat că, începând de mâine, vor intra în grevă de …