În fiecare dimineață, pe un ger de crapă pietrele, zeci de vasluieni se așază cuminți la cozi în fața E-on, pentru a-și schimba contractele de furnizare de energie electrică. Ce nu s-a înțeles până acum, este că nu există niciun motiv pentru care să te înghesui pe temperaturi sub limita înghețului la poarta furnizorului de energie, pentru că aceste contracte vor putea fi semnate până la finalul lunii iunie.
Stateau coadă aproximativ 20 de persoane, care joi dimineața își așteptau rândul să intre la birouri, pentru a-și putea semna noile contracte. În teorie, aceste cozi nici nu ar trebui să existe, mai ales dacă oamenii ar ști ce să facă. De la 1 ianuarie 2020, nu mai sunt prețuri reglementate la energie electrică, situație care afectează în primul rând clienții E-on, probabil cel mai mare furnizor de energie electrică din județ și prin urmare și cel care are cei mai mulți clienți la reglementat. Vasluienii trebuie să știe că indiferent de perioada când vor semna noile contracte, nu rămân în nicio situație fără energie electrică. Prima opțiune este să nu facă nimic, și vor plăti energia electrică la prețul de serviciu universal. A doua este să schimbe contractul pe care îl au acum cu E-on și să semneze un nou contract, de piață concurențială, tot cu E-on (așa se explică și cozile), deși nu este nicio grabă. A treia este să schimbe furnizorul, și să încheie (online sau fizic, unde se poate) un contract de furnizare cu un nou furnizor pe care și-l aleg ei.
Perioada limită de semnare a noului contract, finalul lunii iunie
Cei care, în fiecare dimineață, stau la coadă în fața E-on o fac pentru a alege una dintre ofertele concurențiale ale aceluiași furnizor. Mai întâi trebuie spus că alegerea se poate face și online, din fața unui calculator, deci nu trebuie să mergeți neapărat la sediul E-on. Cei care nu folosesc internetul trebuie să afle că au timp până la finalul lunii iunie să facă această alegere, după cum prevede Ordinul ANRE 5/2021. Așadar nimeni nu trebuie să înghețe în aceste zile, riscând să se îmbolnăvească, pentru a semna niște contracte care pot fi modificate până în luna iunie a acestui an.
Cum s-a ajuns în această situație?
Scandalul din piața de energie a început la finalul lui 2020, când analiștii din energie au arătat că pentru consumatorii casnici care nu vor alege oferta unui furnizor din piața liberă, se aplică „prețul de serviciu”, care este cu până la 26% mai mare decât prețurile din piața liberă. Înainte de liberalizare, furnizorul de energie electrică nu-i putea percepe consumatorului casnic orice preț dorește pentru curent, ci doar atât cât îi permitea statul prin intermediul ANRE. Clienții casnici primeau ceea ce specialiștii numesc „serviciu universal”: curent la un anumit preț aprobat de stat. După ce legislația s-a schimbat, consumatorii casnici au avut posibilitatea să încheie contracte pe piața concurențială. Cetățenii puteau renunța astfel la prețul curentului reglementat de stat în favoarea unuia (de regulă mai mic) agreat cu un furnizor, fără implicarea ANRE. Cu o lună înainte de liberalizare, 90% dintre clienții casnici nu știau de acest proces și s-au trezit în 2021 că piața a fost complet liberalizată fără să înțeleagă ce trebuie să facă pentru a nu plăti mai mult la factura de curent și nici să intre în „vâltoarea” profiturilor făcute de „băieții deștepți” din energie făcute pe baza naivității sau lipsei de informații. În anul 2019, piața reglementată, acum liberă, pentru consumatorii casnici de energie a fost în valoare de 3,9 miliarde de lei și s-a împărțit între Electrica (51%), Enel (21%), Cez (12%) și E.On (16%). În 2020 estimările arată că a trecut de 4 miliarde de lei.