sâmbătă, 18 ianuarie , 2025

Din Vaslui, va pleca trenul cu hidrogen !

Ruta Vaslui – Iași ar putea fi asigurată în viitor de un tren cu hidrogen, o tehnologie nouă și prietenoasă cu mediul prin care trenul este dotat cu celule de combustie care produc energie electrică printr-o reacție chimică între hidrogen și oxigen, în urma acestui proces singurele emisii în atmosferă fiind aburul și apa.

Ruta Vaslui – Iași se află printre puținele în care în viitor CFR va pune la dispoziția pasagerilor „trenul cu hidrogen”. Investiția este cuprinsă în PNRR, România având o listă de cumpărături consistentă cu banii primiți din partea UE pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare. Alături de 20 de rame electrice pentru trenuri de lung parcurs, 16 locomotive electrice noi cu 4 osii, capabile să atingă 160 km/oră și să tracteze 16 vagoane, 100 de vagoane modernizate, se află și 12 rame electrice pe hidrogen, care circulă pe distanță scurtă și medie.

Pe lângă Vaslui – Iași, rutele pe care vor circula trenurile cu hidrogen sunt Brașov – Sibiu, Arad – Oradea – Satu Mare – Baia Mare, Bacău – Piatra Neamț, Craiova – Slatina și Râmnicu-Vâlcea – Sibiu.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat în platforma de achiziții publice SEAP anunțuri de consultare a pieței în vederea pregătirii de achiziții de material rulant finanțate prin fonduri europene nerambursabile.

Trenurile pe hidrogen au fost testate în câteva țări din Europa, dar tehnologia este la început și este foarte scumpă.

ARF intenționează să organizeze proceduri de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt și lung parcurs, a serviciului de mentenanță necesar funcționării acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenanței ramelor la 30 de ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen aferente.

În privința H-EMU interregionale, se dorește obținerea de valori estimative unitare pentru achiziția de rame în trei variante – cu o capacitate de transport de aproximativ 160/180/200 de locuri fixe pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete.

În ceea ce privește H-EMU regionale, se dorește obținerea de valori estimative unitare pentru achiziția de rame în două variante – cu o capacitate de transport de aproximativ 120/160 de locuri fixe și rabatabile pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete.

Consultarea se desfășoară online și termenul de transmitere al observațiilor este 15 aprilie 2022. Data de finalizare a consultării este 22 aprilie.

Cum funcționează un tren pe bază de hidrogen

Trenul este dotat cu celule de combustie care produc energie electrică printr-o reacție chimică între hidrogen și oxigen. În urma acestui proces, singurele emisii în atmosferă sunt aburul și apa. Energia produsă în exces este stocată în bateriile de ioni de litiu de la bordul trenului. Locomotiva mai este dotată și cu un rezervor pentru hidrogen gaz comprimat, amplasat pe acoperiș.

Pentru că are o autonomie de aproximativ 1.000 de kilometri, trenurile alimentate cu hidrogen reprezintă o alternativă pe tronsoanele feroviare scurte, unde electrificarea ar fi prea scumpă. Viteza maximă este de 140 km/h, iar capacitatea de 150 de locuri și înclinația maximă de 4,4% pe care poate urca.

Sursa : http://www.monitoruldevaslui.ro/2022/04/din-vaslui-va-pleca-trenul-cu-hidrogen/

Vezi si

Vasluienii sunt obligați să colecteze separat deșeurile textile

De la 1 ianuarie, populația nu mai poate depozita la întâmplare articolele de îmbrăcăminte vechi …